Psalmen in tijd van pandemie, dag 34

Lees hier psalm 34

‘De HEER wil ik prijzen, elk uur van de dag, mijn mond is altijd vol van zijn lof.’ (vers 2)

Een van de meest populaire aanbiddingsliederen van de afgelopen jaren is ’10 .000 reasons’ van Matt Redman. In dit nummer zingt Redman dat hij wel 10.000 redenen kan bedenken om God te prijzen, voor wie hij is en wat hij voor ons doet.

Ook in de prachtige psalm van vandaag geeft David redenen waarom hij ervoor kiest om God te prijzen. Misschien niet 10.000, maar in ieder geval 14 hele goede redenen:

1. Als we God zoeken in gebed, dan antwoordt en bevrijdt hij ons van al onze angsten. (vers 5)

2. Als we naar God kijken met ogen van geloof, dan stralen we van vreugde en zal schaamte ons gezicht niet kleuren. (vers 6)

3. Als we het in onze problemen naar God uitroepen, dan luistert en redt hij ons uit de nood (vers 7)

4. Als we eerbied voor God hebben, dan zullen zijn engelen ons beschermen (vers 8)

5. We mogen proeven en genieten van Gods goedheid (vers 9)

6. We mogen gelukkig zijn als we bij hem schuilen (vers 9)

7. Als we ontzag voor God hebben, dan zullen we nooit gebrek hoeven te lijden (vers 10)

8. Als we trouw zijn aan God, dan hoort en helpt hij ons wanneer we om hulp roepen (vers 16)

9. Als we God om hulp roepen, luistert hij naar ons en bevrijdt hij ons van alles wat ons kwelt (vers 18)

10. God is heel dicht bij als we ons gebroken voelen, en redt ons als we zwaar worden getroffen (vers 19)

11. Ook al hebben we het als Gods kinderen vaak moeilijk, hij zal ons steeds weer redden (vers 20)

12. Hij waakt zelfs over zijn beenderen, niet één ervan wordt verbrijzeld.’ (vers 21). Deze reden om God te prijzen klinkt een beetje raar en out of place. Waarom zou God moeten waken over onze (of Davids) botten, zodat ze niet verbrijzeld worden? De enige verklaring dat deze reden er tussen staat is dat ie messiaans is: hij wijst vooruit naar de beloofde Messias, Jezus van Nazareth, en waar hij waar doorheen zou moeten gaan. En wat blijkt? Meestal duurde het zo lang voordat iemand stierf aan een kruis, dat soldaten de botten van degene aan het kruis braken, om zo z’n dood te versnellen. Maar toen de soldaten bij Jezus kwamen, bleek hij al gestorven te zijn en daarom braken ze zijn botten niet (dit is letterlijk wat Johannes 19:33 ons vertelt). Zodat ook deze profetie over de komende Messias vervuld zou worden en het overduidelijk is: Jezus is de beloofde Messias en redder van de wereld! Door hem mogen we zeker weten dat al Gods beloften ook voor ons zijn. Zoals ook de laatste twee redenen voor het prijzen van God:

13. De Heer redt ons leven als we hem dienen (vers 23)

14. Nooit hoeven we bang te zijn, want de Heer beschermt ons (vers 23)

Wat zijn vandaag jouw redenen om God te prijzen? Bedenk er 14, net als David. Schrijf ze op, in een dagboek of aantekenschrift. Het kan erg bemoedigend en geloofsverhogend werken deze af en toe terug te lezen.

Gebed

Heer vol geduld toont U ons Uw liefde.
Uw Naam is groot en Uw hart is zacht.
Van al Uw goedheid wil ik blijven zingen,
Tienduizend redenen tot dankbaarheid.

Loof de Heer, o mijn ziel.
O mijn ziel, prijs nu Zijn heilige Naam.
Met meer passie dan ooit,
O mijn ziel, verheerlijk Zijn heilige Naam. Amen!

(10.000 redenen, Matt Redman)

1 comments

  1. George Zaku · april 30, 2020

    Amen deze psalm is zo krachtig. Dankjewel Martijn.

Plaats een reactie