Patrick leert ons bidden…

St. Patrick, de beroemde zendeling, evangelist en eerste bisschop van Ierland uit de vijfde eeuw A.D. is voor mij een zeer inspirerende persoon. Zijn levensverhaal leest als een jongensboek, vol met ontvoeringen, ruige reizen, tegenslag, volharding en moed. Maar bovenal was Patrick iemand die ontzettend veel hield van God en Zijn schepping.

Onderstaand gebed, ook wel the breastplate of borstschild genoemd, wordt aan Patrick toegeschreven en laat iets van die liefde en passie zien. Een prachtig gebed om te bidden als we soms zelf even niet meer weten wat te bidden….

Vandaag sta ik op
door een machtige, sterkte, Drie-enige God,
door het geloof in de Vader,  Zoon en Geest,
door te belijden één God
die hemel en aarde gemaakt heeft.

Vandaag sta ik op
gesterkt door Christus’ geboorte en doop,
gesterkt door Zijn kruis en zijn graf,
gesterkt door Zijn opstanding en hemelvaart,
gesterkt door Zijn wederkomst op de dag van het oordeel.

Vandaag sta ik op
gesterkt door de kracht van de cherubs,
gehoorzaam met de engelen,
dienend met de aartsengelen,
hopend op het loon bij de opstanding der doden,
biddend met de aartsvaders,
verwachtend met de profeten,
predikend met de apostelen,
gelovend met de martelaren,
onschuldig met de kinderen van God,
rechtvaardig met ieder die Hem dient.

Vandaag sta ik op,
door de kracht van de hemel,
het licht van de zon,
de glans van de maan,
de pracht van het vuur,
de snelheid van de bliksem,
het suizen van de wind,
de diepte van de zee,
de vastheid van de aarde,
zo sterk als een rots.

Vandaag sta ik op
door Gods sterkte die eeuwig mijn gids is:
Gods macht die mij steunt,
Gods wijsheid die mij leidt,
Gods oog dat voor mij uit ziet,
Gods oor om mij te horen,
Gods woord om tot mij te spreken,
Gods hand om mij te beschermen,
Gods weg die voor mij open ligt,
Gods schild dat mij dekt,
Gods liefde die mij redt

van de listen van de duivel,
van de verleidingen van het kwaad,
van ieder die mij verwenst,
ver weg en dichtbij, alleen en tussen de mensen.
Ik roep vandaag al deze krachten als muur
tussen mij en het kwaad,
tegen elke genadeloze macht
die mijn lichaam bedreigt en mijn ziel,
tegen betovering van valse profeten,
tegen de duistere wetten van het heidendom,
tegen de valse wetten van ketters,
tegen de listen van afgoderij,
tegen toverij, machten en binding,
tegen alles wat mijn lichaam en ziel verderft.

Christus zal vandaag mijn schild zijn
tegen gif, tegen vuur, tegen verdrinking en onheil,
tot de dag van zijn heerlijke komst.

Christus is naast mij, Christus is voor mij,
Christus is achter mij,
Christus is in mij, Christus is onder mij,
Christus troont boven mij,
Christus aan mijn rechterhand, Christus aan mijn linkerhand,
Christus als ik ga liggen,
Christus als ik ga zitten,
Christus wanneer ik opsta.
Christus in het hart van ieder die aan mij denkt,
Christus in de mond van ieder die over mij spreekt,
Christus in het oog van elk die mij ziet,
Christus in het oor van elk die mij hoort.

Vandaag sta ik op
door een machtige sterkte, Drie-enige God,
door het geloof in de Vader,  Zoon en  Geest,
door te belijden één God
die hemel en aarde gemaakt heeft.

1 comments

  1. maria · augustus 24, 2010

    Prachtig! ‘Christ in me, the hope of glory’

Plaats een reactie