Zo religieus als een voetballer…

Het WK voetbal in Zuid-Afrika is alweer tot de kwartfinales gevorderd en het kan niemand ontgaan zijn dat veel voetballers door en door religieus zijn. Handen en ogen die ten hemel geheven worden na een doelpunt, het slaan van een kruisje bij het betreden of verlaten van het veld, religieuze boodschappen op t-shirts…. Vanwaar deze godsdienstigheid? Zijn voetballers religieuzer dan de gemiddelde mens?

Zelfs in het van nature zo seculiere Nederlandse voetbalkamp is het ‘religieuze virus’ binnengedrongen. Wesley Sneijder is recentelijk rooms-katholiek geworden door z’n vriendin Yolanthe. Yolanthe en hij bidden nu elke dag over de telefoon, Wesley bid nu elke dag op z’n hotelkamer voor de wedstrijd en hij buigt z’n hoofd voor God als hij het veld betreedt. Een andere gelovige speler bij Nederland is Dirk Kuijt. Hoewel Kuijt gelovig is, bidt hij niet voorafgaand aan een wedstrijd. “Ik weet niet precies hoe ik dat uit moet leggen, maar ik zou me bezwaard voelen als ik zou bidden om een goal of om Barcelona uit te schakelen. Nee, zelfs gewoon bidden om kracht, om goed te spelen gaat me al te ver. Ik geloof, en ik ben dankbaar dat ik hier mag voetballen, maar voor de rest wil ik het geloof loskoppelen van presteren met sport.”

Kuijt is wat dat betreft een unicum onder de voetballers. De meesten verweven hun geloof juist volledig met de sport. Vooral het Braziliaanse team gaat hier ver in: zo droegen de stervoetballers Kaka en Lucio slogans als  ‘I Belong to Jesus’ en ‘I Love God’ tijdens de Confederations Cup finale vorig jaar.  Na de overwinning op het VS-team vormden de Braziliaanse voetballers samen met hun trainers en verzorgers een gebedskring om God te danken voor de zege. Ook het inmiddels uitgeschakelde Kameroen bidt altijd samen als team. Voetballer Eyong Enoh is daar heel open over in de prachtige documentaire serie De hand van God vertelt hij dat het absoluut geen probleem is dat Christenen en Moslims samen bidden. Het bindt letterlijk en figuurlijk samen. Het inspireert, het motiveert, het geeft kracht…

Waarom lijken zoveel voetballers zo religieus? 3 mogelijke verklaringen:

1. De meeste voetballers komen uit landen waar religie nog een belangrijke rol speelt. De meeste ‘voetballanden’ bevinden zich in Afrika, Zuid-Amerika en Zuid-Europa, continenten waar (publieke)  geloofsuitingen nog veel meer aanwezig zijn. In ieder geval veel meer dan in Noord-Europa.

2. Voetballers weten meer dan de gemiddelde mens dat ze ‘het’ niet in de hand hebben en afhankelijk zijn van een hogere macht. De bal is rond. Het spel is onvoorspelbaar. Een voelballer weet dat hij z’n best kan doen, maar dat vele andere factoren een rol spelen waar hij absoluut geen invloed op heeft. Vandaar de neiging zich voor, tijdens en na de wedstrijd gericht te zijn op God die wèl alles in Zijn hand heeft.

3. Veel religiositeit heeft meer te maken met bijgeloof dan met oprechte godsdienst. Hoewel bijvoorbeeld de meeste Italiaanse spelers een kruisje slaan bij het betreden van het veld, lijkt het meer op een bezwering van eventueel ongeluk dan een uiting van diepgeworteld geloof.

Maar uiteindelijk kan alleen God in de harten van voetballers kijken en beoordelen hoe oprecht alle religieuze uitingen zijn. Bovendien is en blijft het Opperwezen onpartijdig. En ik ben het dus met Kuijt eens dat het tamelijk onzinnig is te bidden voor de overwinning. Je kunt bidden tot je een ons weegt, die bal zal je er toch echt zelf in moeten schieten!

12 comments

  1. Andrew Rogers · juni 30, 2010

    The good news about these public displays is that it gets people talking about faith – have heard many people mention it at the pub and elsewhere during the World Cup.

    • martijnrutgers · juni 30, 2010

      I agree, Andrew! Where a lot of North-Europeans still tend to think that religion will fade out eventually, these public displays of religiosity do make them think. Whether it really draws them to God is another question…

  2. Esther R · juni 30, 2010

    Ik heb net ‘Authentiek’ van Boele Ytsma gelezen. Ook interessant om jouw analyse te plaatsen naast zijn observatie dat God na zijn verdwijning uit onze samenleving en wereld weer op zijn retour is. Niet alleen voetballers maar ook muziekanten, filmsterren en presidenten ‘mogen’ in onze tijd weer voor hun ‘geloof’ uitkomen. Religieusiteit en spiritualiteit mag weer, mensen gaan weer zoeken…

    Ben overigens ook wel benieuwd wat jij van Ytsma’s zoektocht vind!

    • martijnrutgers · juni 30, 2010

      Hi Esther, ik moet Boele’s boek nog lezen, maar ben het helemaal met zijn observatie eens. Ook ik kom nog maar weinig hardcore atheïsten tegen. Wat er meestal aan ‘geloof’ voor in de plaats komt (een soort van ‘ietsisme’) is helaas dermate vaag en pick-and-choose-rig dat ik nog niet sta te springen van enthousiasme.

  3. Marc La Porte · juni 30, 2010

    Hey Martijn,

    Leuke post van een inderdaad interessant fenomeen. Je drie verklaringen zijn plausibel en het zal ongetwijfeld een combinatie zijn. Je uitspraak over de onzinnigheid van het bidden voor een overwinning is een interessante. Ik denk niet dat ik het met je eens ben alhoewel ik begrijp wat je bedoeld. Gebed en actie gaan vaak zo niet altijd samen, dus ondanks dat je de bal er zelf in moet schieten is het toch aan God (iets met Spreuken 16:33 ;-))

    Groetjes,
    Marc

    PS: wanneer gaan we dat terrasje pakken? 🙂

    • martijnrutgers · juni 30, 2010

      Marc,

      Ik ben het absoluut met je eens dat gebed en actie altijd samen moeten gaan, waar ik alleen moeite mee heb is als spelers bidden voor de overwinning. Grote kans dat de spelers van het andere team dat ook doen. Wat zou God dan moeten doen? De overwinning geven aan het team wat het hardst bidt? Ik denk dat gebed meer een plaats heeft in de zin van bidden voor zelfverlogening, wijsheid, zelfbeheersing, sportiviteit, kortom: voor een wedstrijd die God eert.

      • martijnrutgers · juni 30, 2010

        En wat dat terrasje betreft: check your mailbox 😉

  4. Arnold · juli 1, 2010

    Het zou een Christen voetballer meest sieren om oprecht te bidden voor zijn tegenstander. Het meest nuttig lijkt me te bidden voor de scheidsrechter. Vervolgens God eren met fantastisch mooi voetbal.

    • Abigail Rivers · juli 14, 2010

      He Martijn!

      Wat nou, als God dit publieke geloven van de voetbalspelers zo heeft gepland? Dat Hij in 1 keer een hele aardbol opeens over geloof heeft laten spreken en denken?

      zou wat mij betreft ook zeker kunnen namelijk!

      Uiteraard leeft het in armen landen het geloof meer publiekelijk, ook zeker doordat ze heel goed weten dat ze van hun dagelijks brood van God afhankelijk zijn.

      Mooie blogpost

      Abigail

      • martijnrutgers · juli 15, 2010

        Hi Abigail, dank je voor je reaktie. De uitbarsting van religieuze uitingen zou zeker door God geinspireerd kunnen zijn. Probleem is deze uitingen zo vaak vermengd zijn met bijgeloof of gewoontes van voetballers zonder ze uberhaupt aan God denken (zoals het slaan van een snel kruisje). Om dan te impliceren dat God dit zo gepland heeft lijkt me sterk. Maar goed, God is bij uistek in staat met een kromme stok rechte slagen te slaan. Als er dan nu, door het WK, weer meer over geloof wordt gepraat is dan zo’n rechte slag 😉

        • Abigail Rivers · juli 19, 2010

          Ja Martijn, klopt of dat het idd echt dan in harten van voetballers leeft..dat kan best van niet,maar de buitenwereld ziet het en praat erover..daar zie ik Gods hand dan in..en niet in het achteloos kruisjes slaan..Hij zet in principe alles in voor Zijn plan..ook als het niet echt religieus doordacht is..

  5. Karlo Hannessen · oktober 28, 2010

    Zoals je weet lees ik wekelijks de VI, en dan valt me inderdaad een steeds grotere hang naar religie wel op, nog los van het afelopen WK zelfs. Helaas willen veel voetballers denk ik God ook voor hun karretje spannen omdat ze dan onder druk staan en is het niet allemaal goud wat daar blinkt. Er zullen lijkt mij ook echt oprechte christelijke voetballers tussen zitten. Het is wat je zegt, wij mensen kunnen het niet allemaal beoordelen. Ik kan me wel voorstellen dat iedere Feyenoorder in deze tijd wel religieus moet worden, ha ha!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s