Een God van emoties

Lezend door het evangelie van Lukas ben ik samen met Jezus in Jeruzalem aangekomen. En ik raak diep onder de indruk van de hoogte en diepte aan emotie die Hij ervaart in slechts een dag tijd…..

Er wordt vaak gedaan of een christen de gebeurtenissen in het leven maar het beste stoïcijns over zich heen kan laten komen, omdat God toch alles in Zijn hand heeft en we er verder niet zo veel aan kunnen doen. Heftige emoties getuigen dan van geestelijke onvolwassenheid. Vooral in de gereformeerde traditie waarin ik ben opgegroeid heb ik weinig emoties gezien nog ervaren in het geloofsleven. Maar ook in meer charismatische kringen wordt er (vaak onbewust) een  beperking gesteld aan de emoties die we zouden moeten of mogen voelen. In Jezus zijn we immers  meer dan overwinnaars! En bij die overwinnende levensstijl hoort enkel vreugde! Je hoort blij te zijn, en als je dat niet bent is er misschien wat mis met je geloof… Hoe anders is Jezus!

Jezus geeft z’n discipelen de opdracht een ezelsveulen te regelen zodat hij op haar rug Jeruzalem kan binnenrijden. Hiermee wordt de messiaanse profetie uit Zacheria 9:9 werkelijkheid: “Verheugd u, mijn volk! Juich van vreugde! Want kijk: Uw koning komt eraan! Hij is de rechtvaardige, de overwinnaar. Toch is Hij ook nederig en rijdt op een jonge ezelin”.

Jezus’ volgelingen moeten dit vers in gedachten hebben gehad, want terwijl Hij richting Jeruzalem rijdt op de rug van de ezelin, zingen en juichen ze de longen uit hun lijf. Ze eren Hem als de Messiaanse koning die God al eeuwenlang beloofd had. Dit moet Jezus  een gevoel van diepe blijdschap geven. Het is alsof hij een tipje van de sluier te zien krijgt van hoe het straks zal zijn als hij als eeuwige Koning aanbeden zal worden op een vernieuwde aarde… “En ik hoorde alle schepselen in de hemel, op aarde, onder de aarde en in de zee daarmee instemmen: “Alle lof, eer en heerlijkheid is voor Hem, die op de troon zit en voor het Lam, voor eeuwig en eeuwig” (Openbaring 5:13).

Lang kan hij echter niet genieten van deze vreugde. “Zodra Jezus de stad zag liggen, begon Hij te huilen”. Jezus ervaart plotseling een diep verdriet. Terwijl Hij de indrukwekkende stad in de zon ziet schitteren,  voorziet Hij tegelijkertijd het lijden dat de stad zal moeten doorstaan omdat ze Hem, de beloofde Messias, verwerpen. En Hij voelt de pijn die zij zullen moeten doorstaan, terwijl Hij hen het leed zo graag had willen besparen: “Jeruzalem, Jeruzalem! Stad die de profeten vermoordt en de mannen die naar haar zijn toegestuurd, dood gooit met stenen! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bij elkaar willen brengen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels bijeenbrengt. Maar u hebt het niet gewild!” (Mattheus 23:37). In het jaar 70 na Christus wordt Jeruzalem inderdaad compleet verwoest door de Romeinen en vindt er onder de bewoners een slachting plaats die z’n weerga niet kent. Het breekt Zijn hart lang voordat het gebeurt….

En dan rijdt Jezus de stad in, recht op de tempel af. En wat hij daar ziet maakt hem witheet van woede. De tempel, het huis van God hier op aarde, zou een huis van gebed moeten zijn. In plaats daarvan wordt het op een schandelijke misbruikt voor eigen gewin.  De priesters en schriftgeleerden, zij die het volk zouden moeten voorgaan in ware aanbidding, doen er net zo hard aan mee maar bedekken het met een vroom sausje. Hebzucht en hypocrisie verdringen geloof en gebed. Niets maakt Jezus zo kwaad als dit. Hij maakt een zweep van wat touw, jaagt de handelaars met hun dieren het plein af, gooit het geld op de grond en trapt de tafels om. Eruit!!!

Binnen een dag tijd van diepe blijdschap via intens verdriet naar vurige woede…. In veel kerken zou deze snelle opeenvolging van gemoedstoestanden omschreven worden als ‘lichtelijke labiliteit’. Het is hier echter de Zoon van God zelf, degene die zei “wie Mij heeft gezien heeft God de Vader gezien”, die zoveel ruimte geeft aan het uiten van emoties.

Jezus daagt me hierin uit. Ik besef  dat ik m’n gevoelsleven regelmatig uitschakel of met een schokdemper bewerk. Emoties zijn lastig. Je hebt ze niet in de hand. Ze gaan diep, en vaak dieper dan prettig is.

Ik pleit er niet voor dat we nu met z’n allen maar onbegrensd onze emoties de vrije loop laten. In tegenstelling tot Jezus missen wij namelijk vaak een bepaalde puurheid in onze gevoelsuitingen. Onze kwaadheid wordt regelmatig vermengd met egoïsme, en ons verdriet met zelfmedelijden. Om die emoties dan maar vrijuit te spuien is niet bevorderlijk voor onszelf en anderen en geeft God weinig eer.

Waar ik wel toe op willen roepen is dat we onze emoties als volgelingen van Jezus serieus nemen. We volgen geen stoïcijnse Rabbi, en ook wij hoeven geen ijskonijnen te zijn. Laten we net als Jezus intens genieten van het goede, verdrietig zijn over het leed, en oprecht kwaad over het onrecht in deze wereld. Alleen dan zijn we authentiek en ziet de wereld Jezus in ons. In onze schaterlach en snotterbui….

Advertenties

6 comments

  1. Daniel · maart 5, 2010

    Dat is inderdaad precies wat ik ook ervaar in het Lukas evangelie.. Het zelfde contrast komt ook voor als Jezus in de tempel wordt opgedragen als hij 8 dagen oud is. Intense vreugde bij Simeon en Anna maar ook een profetie van diep verdriet naar Maria toe.. “Een zwaard zal door uw hart gaan”..

    Ik vraag me af of Griekse dramatiek hier ook een rol speelt als Lukas (als griek) dit zo opschrijft.

  2. martijnrutgers · maart 5, 2010

    Mooie observatie, Daniel. Nog niet eerder zo bekeken, Lukas als dramaticus!

  3. Rob Haster · maart 5, 2010

    Super! De oproep om authentiek te zijn en blijven (eerst misschien worden)! Zó waar: ” ..dan…ziet de wereld Jezus in ons. In onze schaterlach en snotterbui….” Wij zijn zo vaak die kouwe Hollanders. Misschien wat maskers af? En voelsprieten aan?
    Dank je wel, Martijn!

    • martijnrutgers · maart 6, 2010

      Graag gedaan,Rob. Jouw gedichten helpen ons in ieder geval ontmaskeren en voelen!

  4. Suzan · maart 6, 2010

    Good stuff, Martijn

  5. Niels · mei 16, 2010

    He Martijn, mooie post. Ontdekte hem in zoektocht om mijn preek af te krijgen. Heb een paar zinnen geleend omdat je precies zei wat ik al wou zeggen (de 2e alinea in wat andere woorden). Dus bedankt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s